15 Şub 2013

İki mim

Aslında bu izleyicisi olmayan, adeta ıssız bir adayı andıran, vaktinde açtığım sonra da kapatmak istemediğim, kenarda durup duran bloğum mimlenmedi elbette; okuduğum kitaplar hakkında yorum yaptığım Ebediyen Edebiyat üzerinden mimlendim ancak EE okurlarını bu kişisel detaylarla yormamak adına buradan cevap vermeyi uygun gördüm. 

Liebster Award diye bir etkinlik varmış, sağolsunlar sevgili Taha ve sevgili Emine Hanım da beni mimlemişler. Teorik olarak bu mimin yayılması için benim de başkalarını mimlemem gerekiyor ancak hem hali hazırda mimleyecek insan kalmadı sanıyorum, hem de zaten mimi Ebediyen Edebiyat'ta cevaplamayarak bozduğum kuralları bozmaya devam etmiş olayım dedim... 

Önce Taha'nın soruları ve cevaplarım: 

1.Bir adaya düşsen yanına alacağın 3 kitap hangileri olurdu? 
Tekrar, tekrar okuyabileceğimi düşündüğüm; Sezgin Kaymaz - Sandık Odası, Dostoyevski - Suç ve Ceza, Harry Potter serisinin tüm kitapları (bu 1 tane sayılır mı?) sayılmazsa da Reşat Nuri Güntekin - Çalıkuşu

2.Yazı yazma kabiliyetin var mı? 
Burada şu ayrım önemli; evet, dili kullanma ve okunabilir yazılar yazma kabiliyetim var ancak iş edebi bir şeyler üretmek ise hayır, kendimi amatör bir edebiyatçı olarak görmüyorum.

3.Gereksiz gördüğün kitaplar var mı?
Var tabi, olmaz olur mu? Elif Şafak'ın bakkalda çikolata satar gibi satmaya çalıştığı kitaplar, Grinin Elli Tonu serisi, popülariteye ayak uydurup gençler üzerinden prim yapmaya çalışan "fantastik" olduğunu iddia eden kitaplar... 

4.Edebiyat Dergilerini takip eder misin? Takip ediyorsan bunlar hangileri?
Tam olarak takip ettiğim bir dergi yok, Sabit Fikir ücretsiz olduğu için her ay okuduklarım arasında sanıyorum. Aslında istiyorum düzenli olarak bir kaç dergiyi takip etmek -NOTOS, Dünyanın Öyküsü, Roman Kahramanları, Kültür Mafyası- ancak bütçem elvermiyor henüz. Bir de beklediğim kadar başarılı işler görüp görmeyeceğimden emin değilim özellikle şu son dönemlerde... 

5.Günümüzün roman,şiir,öykü,deneme türünde yetkin olan yazarları kimlerdir? (Tek kişi olmayabilir)
Yeni yazarları okuma imkanı bulamadım pek, klasiklerden isim vermek de fazla klişe olacaktır, Orhan Pamuk, Yaşar Kemal, Adalet Ağaoğlu vs. diye... Bu soruyu ancak bir kaç yıl sonra hakkıyla cevaplayabilirim  sanıyorum ki.

6.Kitap ne zaman okursun?
"Canım istediğinde" fazla mı iddialı bir laf olur? Ama sahiden canım istediğinde okurum... Genelde fırsat bulmamla canımın istemesi denk düşer zaten. En çok geceleri okuyorum ama sanırım, bir de yolda çok okurum.   

7.Kitaplarınızı kıskanır mısınız? (Paylaşmak istemeyebilir bazıları)
Kıskanırım. Kıskanmam da, kitap ödünç verme konusunda cimriyim sanırım; kitaba hakkettiği muameleyi gösterecek, okumayı hakkedecek insanlara veririm sadece kitaplarımı. 

8.Hangi edebi dönemde yaşamak isterdin? 
Aslına edebi açıdan yaşadığım dönemden memnunum, zira şimdiye kadar gelmiş örnekleri okumak açısından en ideal dönem şu an (yarın da o an olacak) Ama divan edebiyatının safsatasını seviyorum sanırım içten içe. 

9.Okuma oranı nasıl attırılabilir? 
Çok kapsamlı bir soru esasen bu, Milli Eğitim bir şeyinin okumadığı kitabı çok da gerekli bulmadığı bir memlekette ne yapılabilir, nasıl yapılır, beni aşan konular.

10.Nelere özlem duyuyorsun? 
Sükunete, sakinliğe ve boş vermişliğe... Sorumluluk, güçlü durma zorunluluğu, başarı hırsı, koşturmaca yordu beni, bunların aksi ne olursa başım üstünde yeri var. Bir de sağlık, sağlığa özlem duyuyorum -ailem adına- 

11.Popüler kitapları mı takip ediyorsun?
Popüler kitapları -da- takip ediyorum, evet. Hakkında görüşüne değer verdiğim insanlardan iyi sözler duymuş, iyi yazılar okuduysam popüler diye uzak durmuyorum bir kitaptan. 

Bunlar da Emine Hanım'ın soruları ve cevaplarım: 

1.Biraz klasik bir soru olacak ama blog yazmaya nasıl ve ne zaman karar verdiniz? Blog isminiz nereden geliyor?
Ebediyen Edebiyat için; okuduğum kitaplar hakkında düşündüklerimi unutmaya, kütüphaneden aldığım kitapları hatırlamamaya başladığım için bunları bir yere yazma kararı almıştım, sonra bloğa yazayım madem demiştim. 
Burayı neden açtığımı hatırlamıyorum sahiden, sanırım anlatmak istediklerim varmış o dönemde, sonra vazgeçmişim. 

2.Blog “İZLE”rken nelere dikkat edersiniz? Hangi alanlarda yazan bloglar sizin için önceliklidir? Ne tür paylaşımların olduğu blogları izlemeyi düşünmezsiniz?
Blog izlerken gönderilerine şöyle bir göz atarım. Sitenin tasarımı (sade olması özellikle), yazım kurallarına dikkat edilip edilmediği ve ne olduğunu iddia ettiğiyle ne yazdığı arasındaki uyum önemli benim için. Yani kitap bloğu olduğunu iddia edip sevgilisiyle yaşadıklarını, aldığı kozmetik ürünleri ne bileyim dün akşam pişirdiği yemekleri yazıyorsa izlemem. Çok az kitap dışı blog izliyorum, kişisel hatırat bloglarından uzak durmaya çalışıyorum mümkün mertebe. Söyleyecek çok söz var, uzatmayayım, bu kadar olsun. 

3.Kitap seçimlerinizde hangi türler öne çıkar? Kitap türü seçimleriniz neye göre değişiklik gösterir? Favori yazarlarınız kimler?
Özellikle okuduğum bir tür yok. Okumadığım bir tür de yok esasında; pembe dizi mi, beyaz dizi mi, romantik mi deniyor bilmiyorum, sulu zırtlak romantik kitapları tercih etmiyorum sadece. Kitap türünden çok kitap seçiyorum çünkü okurken... Favori yazarlarımı Vikitap'tan kopyalayıp yapıştırıyorum:

4.Kitap okumaya eşlik edecek olmasa olmazınız var mıdır? Nerede ve ne şekilde okumaktan daha çok hoşlanırsınız?
Ritüelleri severim ancak kitap okumak için olmazsa olmazım yoktur. Okuduğum esere göre not alacak herhangi bir şey veya şiir kitabı okuyorsam beğendiğim şiirleri işaretlemek için post-it bulundurmaya gayret ediyorum. Gece en sessiz anına ulaştığında, bir de yolculuklarda (uzun, kısa fark etmez) kulağımda kulaklığımla okumayı seviyorum. Müzik dinlerken okumak, çoğu zaman dış seslerden korunmak için tercih etsem de, hoşuma gidiyor. 

5.Bir kitabı almadan önce hakkında araştırma yapar mısınız? Kitaplar hakkında yapılan yorumlar sizi ne kadar etkiler? 
Spontane kitap alışverişlerim genellikle kafamda planladığım kitaplarda oluyor. Görüp de merak ettiğim bir kitabı almadım hiç. Yorumlar, yapan kişiye göre, etkili oluyor elbette. Genel olarak mevcut listeme sadık kalıyorum, gerektiğinde ona eklemeler yapıyorum. 

6.Kitaplarını gözünüz kapalı alacağınız ve kitaplarını asla okumayacağınız yazarlar kimler? Neden? 
Kitabını gözüm kapalı alacağım yazarlar yukarıdaki isimler muhtemelen. Asla okumayacağım fazla iddialı ancak Elif Şafak, Stephen Mayer, Suzanne Collins, Paulo Coelho, Suzanne Tamaro vb. uzun vadede okumayı planlamadığım isimler. 

7.Kütüphanenizin sizce en değerli kitap ya da kitapları hangileridir? Neden? 
Sevgili sevdiceğimden hediye gelen Turgut Uyar - Büyük Saatler ile ikinci yeni sevgimin başladığı dönemlerde ilk aldığım kitap Cemal Süreya - Sevda Sözleri değerli kitaplar. Onun dışında "nesnel" olarak bağlandığım bir kitap yok, hepsini yenisiyle değiştirebilirim sanırım. (Bir kaç Adam Yayınları basımı Aziz Nesin ve Latife Tekin'i tenzih ederim) 

8.En sevdiğiniz üç roman karakterini nedenleriyle paylaşır mısınız?
Sevgili Arsız Ölüm'den Dirmit, hayal gücü, cesareti ve saflığı sebebiyle. Başka gelmedi aklıma şu an...

9.Aklınızda kalan, sıklıkla kullandığınız kitap cümleleri var mı? Varsa paylaşabilir misiniz?
Yok maalesef.

10.Kitaplarda okuyarak etkilendiğiniz ve ardından görmeye gittiğiniz mekanlar oldu mu? Varsa nereleri bu şekilde gördünüz?
Bunu da pas geçiyorum, bu da yok maalesef. 

11.Kitapların beyaz perdeye aktarılması konusunda ne düşünüyorsunuz? Beğendiğiniz uyarlama var mı? Hangi kitabı ya da kitapları beyaz perdede görmek istersiniz?
Fazla üstüne gidilmesi gereken bir mesele değil bence; %99 oranında kitabı filminden daha iyi oluyor çünkü orada okurun kendi hayal gücü söz konusu. Sinemada ise yönetmenin düşündüklerini görüyoruz, dolayısıyla yine genellikle beğenmiyoruz. Ama son zamanlarda Hobbit, benim için kitabından iyi bir film olarak yer aldı sinemalarda... 

Böyleyken böyle... Ne olur mim meselesinin hakkını tam olarak vermediğim için kusuruma bakmayın, sevgiler saygılar benden. Edebiyatla! 

4 yorum:

  1. zaman ayırdığınız için teşekkürler tankut bey... bazı konularda sizinle okuma zevki anlamında benzerlikler olduğunu görüyorum..

    YanıtlaSil
  2. Suzanne Collins o kadar kötü değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "O kadar da kötü" değil evet ama Açlık Oyunları serisini okuduktan sonra Yeraltı Günlükleri'ni okumayacağım örneğin, o sebepten yazdım... Açlık Oyunları hakkında bilahare yazacağım Ebediyen Edebiyat'ta.

      Sil

Ne dersin?